Neviditelné děti

Kampaň ToyLikeMe, za kterou stojí londýnská novinářka Rebecca Atkinson, se snaží ovlivnit hračkářský průmysl tak, aby ve svých výrobcích reflektoval také děti s postižením. Těch totiž žijí na světě miliony.

„Když jsem přemýšlela o tom, do jaké míry jsou tyto děti vyloučeny, bral mě vztek. Chtěla jsem něco udělat. Sama jsem totiž byla jedním z těchto dětí. Nosila jsem naslouchátka a nikdy jsem neviděla kohokoliv podobného zastoupeného v produkci pro děti. Neslyšící neexistovali v televizi, v komiksech, které jsem četla, ani mezi hračkami, s kterými jsem si hrála.“

Rebecca se spojila s několika dalšími rodiči, založili kampaň #ToyLikeMe na Facebooku a Twitteru. Tam začali publikovat fotky vlastnoručně předělaných hraček, které reprezentují různé hendikepy, se kterými spousta dětí žije. Po tom, co obletěla svět fotka panenky s kochleárním implantátem, se jejich kampaň stala virální záležitostí.

Toy-Like-Me

Velcí hráči v hračkářství

Individuální nátlak aktivistek a aktivistů z ToyLikeMe na producenty hraček pomalu přináší své plody. Postupně se jim daří navazovat spolupráci s menšími i většími výrobci hraček, a tak se na trhu díky kampani #ToyLikeMe začínají objevovat hračkové postavičky s brýlemi či na vozíku. Díky spolupráci s britskou firmou MakieDolls vyrábějící panenky na zakázku na 3D tiskárně, spatřily světlo světa také panenka s bílou hůlkou, s velkým mateřským znaménkem na tváři či s naslouchátky.

Budoucnost „hendikepovaných“ hraček

V současnosti se jedná o spolupráci s dalšími hráči na trhu hraček, jako je například LEGO. Aktivisté spouští také webové stránky, na kterých rodiče hendikepovaných dětí budou moci najít všechny potřebné informace, a nám nezbývá než jim v jejich úsilí popřát mnoho úspěchů.